On:
list W: Dieta i odżywianie person Dodane przez:

Ajurweda - holistyczne podejście do życia

Ajurweda jako najstarszy hinduski system medyczny i filozoficzny zajmuje się wspomaganiem leczenia chorób oraz uczy jak na długo zachować zdrowie.

Ajurweda – droga do zdrowia i szczęścia dzięki holistycznemu podejściu do życia

Ajurweda jest wiedzą o życiu. Zajmuje się wszystkimi jego aspektami, jest całościowym systemem diagnostyki i leczenia. Obejmuje całościowo zdrowie fizyczne i psychicznego, czyli propaguje holistyczne podejście do życia, wprowadza równowagę we wszystkie jego elementy: styl życia, sposób odżywiania się, sen, pracę, higienę, pogodę, relaks, aktywność fizyczną, umysłową i seksualną, kontakty międzyludzkie, sposób postępowania i myślenia, rozwój osobisty i duchowy, psychikę, szczęście (jak je osiągnąć), nieszczęście (czym jest i jak go unikać), długowieczność i wiele innych.

Ajurweda zajmuje się nie tylko leczeniem chorób, ale przede wszystkim uczy, jak zachować zdrowie, jak nie dopuścić do zachorowania. Jest to najstarszy hinduski system medyczny i filozoficzny. Praktykuje się go w Indiach i Azji od ponad 5500 lat.

Słowo „ajurweda” składa się z dwóch słów:

1) ayus, które oznacza życie - połączenie ciała (sarira), zmysłów (indrisa), umysłu (sttava) i duszy (atma) . Są to cztery podstawowe składniki tworzące siłę życiową w ciele (pranę). Brak któregokolwiek z tych składników powoduje, że nie ma życia;

2) veda, czyli wiedza, nauka – naukowe informacje z dziedzin: zdrowie, filozofia, astrologia, inżynieria.

Według ajurwedy człowiek jest nierozerwalnie związany z otaczającym go światem, który składa się z pięciu elementów (Panca mahabhutas): ziemia, woda, ogień, powietrze i przestrzeń (eter). Elementy te łączą się w ludzkim ciele w różnych proporcjach, tworząc trzy dosze (energie biologiczne, temperamenty, typy), odzwierciedlające konstrukcję fizyczną i psychiczną danej osoby.

1) Vata – przejawia cechy powietrza i eteru: suchość, lekkość, chłód, szorstkość, subtelność, ruchliwość, czystość i cierpkość. Osoby, u których przeważa typ Vata są zbalansowane, kreatywne, entuzjastyczne, spontaniczne, spostrzegawcze, współczujące, charyzmatyczne, mają umiejętność pełnego skupienia się na wykonywanej czynności i często są uzdolnione artystycznie;

2) Pitta – ma cechy ognia i wody, pełni w organizmie rolę aminokwasów i enzymów, czyli poprzez rozkład cząsteczek jedzenia dostarcza ciału ciepła i energii. Manifestuje się w ciele w postaci gorąca, ostrości, lekkości, rozprzestrzeniania się, płynności, oleistości oraz kwaśności i goryczy. Osoby o dominującym typie Pitta są tolerancyjne, spokojne, pewne siebie, odważne, zdeterminowane, uparte w dążeniu do celu i ambitne;

3) Kapha – łączy dwa ciężkie elementy: ziemię i wodę. Jest to energia budująca i natłuszczająca. Stanowi spoiwo, element wiążący, inaczej – smarowidło w ciele. Manifestuje się ciężkością, ociężałością, powolnością, zimnem, oleistością, gładkością, gęstością, miękkością, statycznością, lepkością, mętnością i twardością. Osoby o dominującym typie Kapha są uczciwe, tolerancyjne, zrównoważone, ciepłe, łagodne, szlachetne, kochające, mają umiejętność wybaczania.

U każdego człowieka występują wszystkie trzy dosze, zazwyczaj jedna dominuje. Każdemu z tych trzech typów odpowiadają określone cechy fizyczne i psychiczne, które manifestują się w ciele. Każdy typ wykazuje tendencję do określonych zaburzeń fizycznych i psychicznych, które można zrównoważyć odpowiednimi ćwiczeniami fizycznymi, stosownym ubiorem i odżywianiem. Najistotniejsza jest równowaga wszystkich trzech energii.

Diagnostyka

Podczas stawiania diagnozy specjalista ajurwedy przeprowadza długi i szczegółowy wywiad. Określa w ten sposób u pacjenta:
1) metabolizm
2) wiek
3) siłę (energię)
4) nawyki
5) sposób odżywiania się
6) stan umysłu
7) która dosza jest w nierównowadze
8) która tkanka jest w nierównowadze.

Bierze też pod uwagę porę roku i otoczenie badanej osoby, środowisko, w którym żyje, czyli: rodzinę, pracę i relacje z innymi ludźmi. Po rozmowie z pacjentem przeprowadza się badanie palpacyjne: badanie trzech powierzchownych i trzech głębokich pulsów na prawym i lewym nadgarstku (odpowiadających trzem doszom) oraz ocenia się przebarwienia i osad na języku, którego wygląd jest odzwierciedleniem stanu narządów wewnętrznych. Próbki moczu są badane pod względem zapachu i koloru. Wszystko to ma na celu ustalenie, które elementy znajdują się w nierównowadze. Na tej podstawie planuje się przebieg leczenia i uwzględnia priorytet. Wizyta taka trwa 45–90 minut.

Jak przebiega terapia?

Leczenie rozpoczyna się od oczyszczenia organizmu przez masaże uwalniające toksyny, zioła działające napotnie lub nawet radykalne diety oczyszczające z zastosowaniem lewatyw i środków przeczyszczających. Następnym etapem są: wprowadzenie odpowiedniego sposobu odżywiania się, polegającego na wprowadzeniu do diety naturalnych, zdrowych produktów z uwzględnieniem odpowiedniej ilości czystej niegazowanej wody; regularne profilaktyczne oczyszczanie ziołami, wprowadzenie jogi, ćwiczeń oddechowych i kąpieli słonecznych. Efekty leczenia zależą w największym stopniu od samego pacjenta, gdyż musi on być zdeterminowany do wytrwania w zdrowym stylu życia. Trzecim etapem leczenia jest zadbanie o psychikę pacjentaprzepracowuje się nieodpowiednie nawyki i postawy, robi się to jednak bardzo powoli. Stopniowe zmiany mają zapobiec wywołaniu szoku i wycofaniu się pacjenta przyzwyczajonego już do pewnych zachowań. Celem leczenia jest odzyskanie witalności i swoiste odmłodzenie organizmu.

Szczególny nacisk na zioła

Hinduski system medyczny opracował przez tysiące lat 50 grup poszczególnych ziół wykazujących określone działanie na organizm, m.in.: nasercowe, przeciwbólowe, poprawiające witalność. Są to złożone preparaty zawierające wyciągi z roślin, mieszanki nawet 20 różnych roślin, maści, nalewki czy olejki. Dobierane są indywidualnie z uwzględnieniem wpływu na Vatę, Pittę i Kaphę. Wprowadzają one równowagę w doszach, działają rewitalizująco, oczyszczająco, zapobiegawczo i leczniczo. Skrupulatnie opracowane preparaty ziołowe w połączeniu z jogą, ćwiczeniami oddechowymi i przepracowywaniem nieprawidłowych nawyków i zaburzeń psychicznych sprawiają, że ajurweda jest uważana obecnie za bardzo skuteczną terapią chorób cywilizacyjnych: cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, choroby wieńcowej serca, otyłości, miażdżycy, astmy oskrzelowej, alergii, wrzodów żołądka i dwunastnicy, nowotworów; a także problemów natury psychicznej: nerwicy, depresji, nadpobudliwości, przewlekłego stresu i ciągłego niepokoju. Wszechstronne podejście ajurwedy do zdrowia wzmacnia wrodzoną odporność, co decyduje o zdrowym i szczęśliwym życiu w zgodzie ze sobą, społeczeństwem i naturą.


Bibliografia

Stanisławska I., Ajurweda – tradycyjna medycyna hinduska ponad 5000 lat tradycji, 23.09.2008, online: http://www.joga-joga.pl/pl145/teksty484/ajurweda_tradycyjna_medycyna_hinduska_ponad_5000_l [dostęp 8.08.2018]

Wielobób A., Diagnostyka w ajurwedzie, 12.07.2010, online: http://www.joga-joga.pl/pl145/teksty1154/diagnostyka_w_ajurwedzie_agnieszka_wielobob [dostęp 8.08.2018]

Wielobób A., Trzy dosze: Vata, 3.06.2009, online: http://www.joga-joga.pl/pl145/teksty848/trzy_dosze_vata_agnieszka_wielobob [dostęp 8.08.2018]

Wielobób A., Pita dosza, 24.02.2010, online: http://www.joga-joga.pl/pl145/teksty1049/pita_dosza_agnieszka_wielobob [dostęp 8.08.2018]

Wielobób A., Kapha dosza, 11.02.2010, online: http://www.joga-joga.pl/pl145/teksty1071/kapha_dosza_agnieszka_wielobob [dostęp 8.08.2018]


Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota January February March April May June July August September October November December

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Lub Reset password